Duurzaam en gezond aan tafel

Eten en drinken in de zorg staat meer dan ooit in de belangstelling. Daarbij ontbreekt een kritische noot bij vlagen niet. Eten en drinken kan immers veel méér zijn dan alleen een kostenpost. Kwaliteit, gezondheid en duurzaamheid zijn sleutelwoorden.

Diverzio, stichting voor gezond en duurzaam eten en drinken voor instellingen, en de Antonius Zorggroep gestart met het programma ‘Duurzaam en gezond aan tafel’. In fase 1 van het programma ging Friesland als eerste provincie integraal aan de slag met lekker, gezond en duurzaam eten. Deze fase is in april 2016 afgerond en heeft geleid tot een verhoogde maaltijdkwaliteit en beleving binnen diverse zorginstellingen, een stimulans gevormd voor duurzame inkoop en regionale samenwerking én heeft een bijdrage geleverd aan een gezonder eet- en drinkpatroon.

Fase 2 is een opschaling van fase 1. Het programma beoogt het verhogen van de kwaliteit van leven van kwetsbare inwoners door gezonder en duurzaam eten en drinken in de zorg.  Het project heeft zowel een preventief karakter (door gezond en gezellig te eten in een goede ambiance word je minder snel ziek of ondervoed) als een curatief karakter (bij gezond gewicht hebben behandelingen grotere slagingskans en sneller gezond eten als men ziek is versnelt het genezingsproces significant).

Doelen zijn:

• Verhogen van de kwaliteit en smaak van de maaltijd in de zorg;
  • Verbeteren van de beleving van eten en bevorderen van eetlust;
  • Verhogen van (gezondheid en) herstel vanuit gezonde voeding;
  • Terugdringen van het gebruik van supplementen;
  • Verminderen van voedselverspilling en reductie van voedselafval;
  • Verduurzaming van de inkoop;
  • Verhogen van kennis van gezond en duurzaam eten;
  • Verminderen van ondervoeding.

Erik Willems over gezond eten bij ZuidOostZorg (artikel uit het e-zine)

Als je gezond en gezellig eet, voel je je fitter en houd je ziekte langer buiten de deur. Dat is de insteek van het project Duurzaam en Gezond aan tafel, waar veel Friese zorginstellingen én Stichting De Friesland aan meedoen. Bij ZuidOostZorg willen de bewoners in de eerste plaats dat het eten lekker is – en dat is het óók. Lees het interview met Erik Willems, manager Voeding ZuidOostZorg.