Duurzaam en Gezond aan Tafel van start

Duurzaam en Gezond aan Tafel van start in regio Friesland/Noordoost-Nederland

Het eten voor patiënten en bewoners van zorgorganisaties in Friesland en Noordoost Nederland zal er de komende tijd op vooruitgaan. Het landelijke programma Duurzaam en Gezond aan Tafel van stichting Diverzio is vandaag van start gegaan in deze regio. In het Antonius Ziekenhuis in Sneek kwam de regionale groep van Friese, Groningse en Drentse zorginstellingen bijeen voor de eerste van een serie masterclasses. Ze gaan actief aan de slag met beter en duurzamer eten en drinken, dat hoger gewaardeerd wordt door hun gasten en cliënten. Daardoor belandt er minder eten in de afvalbak en kunnen de kosten omlaag.

De deelnemers aan de eerste masterclass Duurzaam en Gezond aan Tafel werden in Sneek gastvrij ontvangen door Thijs Geerdink, hoofd Centrale Keuken van het Antonius Ziekenhuis. Gedurende de dag maakten zij kennis met elkaar én met de visie op eten en drinken van de Nijmeegse Sint Maartenskliniek, één van de koplopers op het gebied van duurzame en gezonde voeding. Ook werd letterlijk een kijkje in de keuken van het Antonius Ziekenhuis genomen.

In het middagprogramma werd uitgebreide informatie verschaft over de vier speerpunten van het programma: duurzame inkoop, het aanpakken van voedselverspilling, verhogen van de maaltijdtevredenheid én het streven naar een positief financieel plaatje. De deelnemers kregen onder meer meetmethodieken aangereikt, waarmee ze in hun eigen organisatie aan het werk kunnen. Vóór de volgende masterclass – eind januari – moeten ze hun huidige situatie en ambities in kaart hebben gebracht. Aan het eind van het programma hoopt elke deelnemende zorginstelling – ziekenhuis, ouderenzorg of ggz – een fikse besparing te hebben gerealiseerd.

Aan de masterclasses in de regio Friesland/Noordoost-Nederland wordt deelgenomen door de volgende zorginstellingen:

Antonius Zorggroep, De Trans, Interzorg Noord-Nederland, Kwadrant Groep, Lentis, Stichting Meriant, UMCG, Zorggroep Sint Maarten, ZuidOostZorg.

Duurzaam en Gezond aan Tafel wordt mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van het ministerie van VWS, Stichting De Friesland, regionale Rabobanken en Diverzio.

NOOT VOOR REDACTIES

Uitgebreide informatie over Duurzaam en Gezond aan Tafel is te vinden op www.duurzaamgezondaantafel.nl.