Lekker eten staat voorop

Als je gezond en gezellig eet, voel je je fitter en houd je ziekte langer buiten de deur. Dat is de insteek van het project Duurzaam en Gezond aan tafel, waar veel Friese zorginstellingen én Stichting De Friesland aan meedoen. Bij ZuidOostZorg willen de bewoners in de eerste plaats dat het eten lekker is – en dat is het óók.

Erik Willems, manager Voeding ZuidOostZorg:

“Een aantal jaar geleden waren er veel klachten over het eten. Door een nieuw plan gooiden we de pakjes en de kant-en-klaar dingen weg. We gingen weer echt koken. Biologisch, gezond en seizoensgebonden. En zonder E-nummers, dat zijn die toevoegingen waar je zoveel over hoort.”

Fitter

“Ik ging alle locaties van ons af om mensen te vertellen waar we mee bezig waren. Gek genoeg viel mijn verhaal niet altijd goed. Een meneer verwoorde de mening van veel bewoners: ‘Houd toch op over dat biologische! Ik ben 86 jaar en ik wil gewoon lékker eten. En als ik daardoor een jaar eerder dood ga, dan is dat maar zo!’ Ja, voor de bewoners gaat het echt om lekker eten en minder om gezond. Toch is dat laatste ook belangrijk, want met gezond eten voel je je fitter.”

Bewoners in smaakpanel

“De warme maaltijd is voor bewoners het belangrijkste moment van de dag. Dus daar doen we ontzettend ons best voor. We vragen bewoners bijvoorbeeld om in een smaakpanel te zitten. Zo testten we een poosje terug tomatensoep: uit blik, uit een pak en zelfgemaakt. Onze eigen soep vonden ze helaas niet het lekkerst. Waarom? Die andere soepen waren zoeter en zouter en dat beviel beter. Dat ons eten flauw was, hoorden we vaker. Als je ouder wordt, gaat je smaak achteruit. En ik merkte ook dat ze moesten ‘afkicken’ van al die E-nummers en smaakversterkers. We hebben doorgezet en na drie maanden kregen we steeds vaker complimenten over het eten.”

Lekker eten is ook een goede sfeer en gezelligheid

“Ik denk dat de bewoners nu met meer smaak eten. Dat ligt niet alleen aan de keuken, je zorgt er samen voor. Want je kunt nog zo goed koken, als het eten niet mooi wordt opgediend en als het niet gezellig is, ervaren mensen het niet als ‘lekker’. Het gaat om het totaal. De mooi gedekte tafel, de sfeer, de rust en aandacht. Dus niet met de waskar door de huiskamer rijden als er gegeten wordt, om maar wat te noemen. En liefst zo vaak mogelijk samen eten. Daar letten we met z’n allen op.”

Minder kliekjes

“Maatschappelijk verantwoord koken betekent ook dat je minder voedsel wilt weggooien. Ook daar werken we aan. We vragen bijvoorbeeld of de verzorging regelmatig wil checken of bewoners meer of minder willen eten. En maaltijden die over zijn, verkopen we in onze winkels. Zo eet de buurt ook lekker en gezond.”