Ondervoeding voorkomen door inzicht via VoedingsmeterApp

Uit onderzoek blijkt dat veel ouderen niet goed (genoeg) eten en/of drinken. De VoedingsmeterApp kan helpen dat te verbeteren.

Ondervoeding in Nederland?!
Ook in Nederland komt ondervoeding voor, vooral bij ouderen. Zij vergeten (regelmatig) te eten of drinken, hebben er (onbewust) minder behoefte aan of regelmatig is een medische reden de oorzaak.

Omdat we procentueel de meeste ondervoede senioren van Europa hebben, ontwikkelde het Lectoraat iHuman van NHL Hogeschool de VoedingsmeterApp. Vroegtijdige signalering en effectieve behandeling van ondervoeding kunnen een deel van het leed en hoge zorgkosten voorkomen.

Weten wat je eet en drinkt stimuleert om te eten en drinken
Op basis van ingevoerde gegevens over het eten, drinken en het gewicht van de persoon, berekent de app of er een te kort is aan eiwitten, energie en/of vocht. Dat inzicht is vaak al een stimulans om meer te eten en drinken.

Daarnaast is er een vragenlijst waarmee de zorgprofessional (zoals een huisarts, diëtist, verpleegkundige) inzicht krijgt of er kans is op ondervoeding. Als de gebruiker toestemming geeft, kan de zorgprofessional meekijken in de persoonlijke voedingsmeter. Door dit 3 dagen per kwartaal te doen herkennen en behandelen we ondervoeding sneller of soms wordt het zelfs helemaal voorkomen.

Een app en ouderen, is dat wel handig?
De app is in de praktijk uitvoerig getest. Hieruit bleek dat de app voor de senioren, hun naasten en de zorgprofessionals eenvoudig in gebruik is. Op dit moment wordt de app vooral door verpleegkundigen op de geriatrische afdeling van het MCL gebruikt. De bedoeling is de app door te ontwikkelen zodat mensen deze ook thuis kunnen gebruiken.

Mede mogelijk gemaakt door…
Het Lectoraat iHuman van NHL Hogeschool heeft samen met softwarebedrijf Lable, Radboud UMC in Nijmegen, afdeling klinische geriatrie van MCL en Stichting De Friesland de app ontwikkeld. De Seniorenvoedingsmeter is vrijdag jl., als pilot feestelijk gelanceerd met een minisymposium op NHL Hogeschool.

Meer informatie vindt u op www.seniorenvoedingsmeter.nl