Sociale Supermarkt Leeuwarden

Dit project is een pilot om een Sociale Supermarkt op te richten.

Bij een sociale supermarkt kunnen mensen die (tijdelijk) onvoldoende inkomsten hebben om rond te komen dagelijkse boodschappen doen tegen ongeveer 70% van de gemiddelde verkoopprijs. De sociale supermarkt draagt zo bij aan armoedebestrijding en bestaanszekerheid.

Tevens wordt de vitaliteit bevorderd. In de supermarkt zijn ongeveer 450 verschillende producten verkrijgbaar, o.a. vers vlees en brood, groenten, fruit en zuivel en een assortiment van alle gangbare producten uit de supermarkt.

Gezonde voeding wordt gepromoot door verse producten aan te bieden. Hiervoor is een samenwerking met lokale organisaties die moestuinen hebben zoals dorpstuinen en zorgboerderijen. Ook worden gratis kookworkshops aangeboden en zijn er altijd gratis recepten beschikbaar. Allemaal gericht op gezond eten met een smalle beurs.

Daarnaast wordt er een puntensysteem gekoppeld aan de sociale supermarkt waarmee mensen door te wandelen met een stappenteller, kunnen sparen voor gratis boodschappen of uitjes.

Om het initiatief na een succesvolle pilot ook uit te kunnen rollen in andere Friese gemeenten, wordt een blauwdruk opgesteld.

Aanvraag indienen

Heeft u een vernieuwend (zorg)project en onze ondersteuning nodig? Check onze voorwaarden en dien de aanvraag in.

Aanvraag indienen