Sport op Basisscholen

De Friesland Zorgverzekeraar en Sport Fryslân hebben de handen ineen geslagen om samen met gemeenten en het onderwijs een structurele kwaliteitsverbetering te realiseren in het bewegingsonderwijs op de Friese basisscholen.

Vanuit de verschillende perspectieven werd duidelijk dat Sport op Basisscholen belangrijk is en een kans biedt om kinderen met plezier hun talenten te laten ontdekken, door te sporten en te bewegen op de basisschool. Want sporten verbeterd niet alleen de motoriek van kinderen en is goed voor de gezondheid maar daarnaast bevordert het ook het leer- en concentratievermogen van het kind. Om kinderen beter te laten bewegen, wordt gym weer gegeven door een echte vakleerkracht. Om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met voldoende beweging, goede voeding en het leren van gezonde keuzes is een vakleerkracht van groot belang. De Friesland Zorgverzekeraar heeft samen met Sport Fryslân en gemeenten het mogelijk gemaakt dat de vakleerkracht weer terug is van weggeweest. Dit doen we door middel van het initiatief Sport op Basisscholen.

Hoe?
Momenteel zijn er 52 ‘Sport op Basisscholen’ vakleerkrachten actief in 22 gemeenten, samen bereiken zij meer dan 30.000 leerlingen verspreidt over 277 basisscholen in Friesland.Deze vakleerkrachten verzorgen de gymlessen en werken samen met de groepsleerkrachten om samen het bewegingsonderwijs in de gemeente te versterken. Niet alleen op school, maar ook met naschoolse sportactiviteiten en speciale aandacht voor kinderen met een motorische achterstand. Ook staat voeding op het programma doormiddel van het programma Lekker Fit! en Foodtruck Mama Mascha.

Kijk voor meer informatie over Sport op Basisscholen en alle ontwikkelingen op www.sportopbasisscholen.nl