Kleinschalige initiatieven

Skjinne tosken: poetslessen op basisscholen Trynwâlden

Skjinne tosken is gericht op het verbeteren van de mondgezondheid van kinderen in de Trynwâlden. Door een preventie-assistent van een tandartsenpraktijk uit de regio worden poetslessen gegeven in de klas. Dit doet zij met behulp van een leskist met lesmaterialen, die leerkrachten voorafgaand aan de poetsles kunnen lenen. Daarnaast mogen klassen op bezoek komen bij de praktijk en worden presentaties gegeven op ouderavonden. In totaal bezoekt de preventie-assistent 7 scholen.

It Mienskipsplak Fûgelflecht

In de wijk Arkens in Franeker willen ze de leefbaarheid terugbrengen in een inclusieve en divers mienskipsplak voor de bewoners. De afgelopen jaren zijn veel voorzieningen hier verdwenen. Het doel van It Mienskipsplak is om een veilige, uitdagende en sociale buitenplek te creëren waarin jong en oud samenkomen, bewegen, verbinden en ontmoeten weer een dagelijkse bezigheid wordt. Een reden om dagelijks naar buiten te gaan, elkaar te zien en om te bewegen. Zo worden er activiteiten georganiseerd zoals een openluchtvoorstelling, workshops, de buurtbarbecue of picknick, voorleesochtenden, of een BBB (bakje kofje bûten). Hierbij is speciale aandacht voor het toegankelijk maken voor minder-validen. Het betreft een initiatief van en voor buurtbewoners waarbij de financiële ondersteuning van Stichting De Friesland wordt ingezet voor het aanschaffen van fitnesstoestellen en (deels) een jeu de boules baan.

Aanvraag indienen

Heeft u een vernieuwend (zorg)project en onze ondersteuning nodig? Check onze voorwaarden en dien de aanvraag in.

Aanvraag indienen