MCL PGO ontwikkelset

Voor een betere zorgondersteuning door het nemen van eigen regie en optimale data uitwisseling.

E-health en apps worden door patiënten steeds meer gebruikt. De data is niet altijd inzichtelijk in het elektronisch patientendossier (EPD) en (nog) niet uitwisselbaar met systemen voor een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Ook is er vaak geen interactie vanuit het ziekenhuis behandelproces met de gebruiker binnen deze app.

In dit project wordt gewerkt vanuit het PGO Netwerk Noord en richt men zich op de ziektebeelden Bechterew en Mammacare. De behandelprocessen in het ziekenhuis worden geoptimaliseerd rondom de mogelijkheden die ontstaan met gebruik van een open PGO-dossier. Er kan nog steeds gebruik gemaakt worden van de individuele apps. Voor zorgpaden waar geen specifieke apps beschikbaar zijn, wordt zorgpad specifieke content en interactie met de patiënt geprogrammeerd. Zo ontstaat een model waarmee met de beschikbare apps door elke zorgprofessional gebruik gemaakt kan worden van het PGO-ecosysteem. De opgedane kennis wordt gedeeld met andere ziekenhuizen.

De voordelen van de data-uitwisseling met verschillende zorgpartijen, inclusief de door de patiënt zelf gecreëerde data, worden benut. Zo ontstaat een netwerkzorgondersteunend model dat ziekenhuis overstijgend is en een compleet beeld rondom de patiënt creëert. Dit leidt tot een betere zorg-ondersteuning. In dit geval in de genoemde zorgpaden en op lange termijn ook in meer zorgpaden, voor andere ziektebeelden. Het betekent ook: meer zorg op de juiste plaats; beter benutten van de mogelijkheden van zorg in de thuissituatie; minder reisbewegingen en korter in het ziekenhuis. Kortom, meer regie, inzicht en overzicht over de eigen zorg, het zorgnetwerk en de daarbij betrokken informatie.

Meer informatie vindt u hier.

Aanvraag indienen

Heeft u een vernieuwend (zorg)project en onze ondersteuning nodig? Check onze voorwaarden en dien de aanvraag in.

Aanvraag indienen